12. Kiállítások, vásárok
A kiállítások és vásárok olyan különleges rendezvények, amelyek a személyes eladás, a PR, a vásárlásösztönzés, az eladáshelyi reklám és a direkt marketing eszköztárait is felvonultatjuk.
1. Alapfogalmak:
A kiállítás olyan meghatározott ideig tartó kedvezmény, amelyen több kiállító egy vagy több gazdasági ágazat reprezentatív kínálatát mutatja be és az értékesítés ösztönzése céljából információt szolgáltat ezekről.
A vásár a kiállítók azon célját szolgáltató rendezvénye, hogy:
- az adott üzletágról a látogatónak információt szolgáltassanak,
- tapasztalatcserét folytassanak az egyes termékcsoportok kereskedelméről,
- minta után vagy közvetlenül értékesítést realizáljanak.
2. A kiállítások és vásárok összehasonlítása:
Megnevezés |
Kiállítások |
Vásárok |
Termék |
Termelési eszköz, fogyasztási cikk |
Fogyasztási cikk |
Kiállítók |
Termelők, importőrök |
Kereskedők |
Látogatók |
Üzletemberek, szakemberek, viszontfelhasználók |
Fogyasztók, nagyközönség |
Adásvétel jellege |
Üzletkötés |
Árusítás |
Termékfajták választéka |
Kevés árucsoport |
Sokféle árucsoport |
Termékek minősége |
Magas színvonal |
Változó minőség |
Példa |
Utazás kiállítás |
Budapesti Nemzetközi Vásár |
3. A kiállítások és vásárok funkciói:
- |
információszolgáltatás, |
- |
érdeklődéskeltés, |
- |
eladás növelésének támogatása, |
- |
kapcsolattartás a régi vásárlókkal, |
- |
kapcsolatfelvétel potenciális vevőkkel, |
- |
vállalat ismertségének növelése, |
- |
piackutatás végzése, |
- |
új ötletek szerzése. |
4. A vásárok és kiállítások fajtái:
- |
Helyi vagy regionális rendezvények: vonzáskörzete max. 100 km |
- |
Nemzeti kiállítások: az adott országok külföldön rendezik meg, ahol bemutatják az ország történetét, gazdaságát, kultúráját, gasztronómiáját és hagyományait is. |
- |
Világkiállítás: a több hónapig tartó rendezvények az országok közötti kapcsolatok fejlesztéséhez járulnak hozzá. |
5. Kiállítások, vásárok jellemzői:
- |
magas presztízsértékű médium, |
- |
a befogadói szituáció is igen kedvező, |
- |
a kommunikáció módja kétirányú: feltett kérdésekre az érdeklődő azonnal választ kap, |
- |
mivel a konkurencia is jelen van, a vállalat betekintést nyerhet a versenytárs munkájába, |
- |
jórészt vizuális eszközöket alkalmaznak: standok, felvételek |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése